Przygotowania do ciąży

Ciążę należy planować

Ciąża wymaga przygotowań – dbałość o organizm jest niezbędna. Kobieta planująca zajście w ciążę powinna wybrać właściwą dietę, być aktywna fizycznie i żyć zdrowo. Wykonanie badań krwi jest także bardzo ważne. Suplementacja witamin i minerałów również jest konieczna. Jeśli kobieta jest otyła to powinna pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej przed zajściem w ciążę.

Jak powinno wyglądać odżywianie w ciąży?

Dieta powinna być urozmaicona, raz w tygodniu należy spożyć rybę, raz-dwa razy w tygodniu konieczna jest potrawa mięsna, a dwa razy w tygodniu potrzebne są rośliny strączkowe. Warzywa, produkty zbożowe, owoce, nabiał i produkty są niezbędne w diecie. Każdemu daniu powinno towarzyszyć warzywo lub sałatka – jest to stałą zasada. Poza tym kobieta planująca ciążę powinna jeść trzy-cztery posiłki dziennie w odstępach czasowych co trzy-cztery godziny. Wówczas nie będzie głodna, uchroni się przed słodkimi, niezdrowymi przekąskami i ureguluje funkcjonowanie organizmu. Umiarkowanie jest złotą zasadą – należy ograniczyć ilość soli i zjadać niewielkie porcje, tłuszcz nie powinien być dominującym składnikiem dań, podobnie jak cukier. Należy unikać glukozy, sacharozy, kwasów tłuszczowych. Alkohol także nie jest polecany. Kobieta planująca ciążę powinna wypijać 1,5-2 litrów wody mineralnej. Najlepiej, gdy jest to woda mineralna niskosodową. Dodatkowo może pić kawę lub herbatę, ale nie wlicza się ich do płynów.

Co należy suplementować?

Kobieta zamierzająca zajść w ciążę musi suplementować kwas foliowy, czyli zażywać go regularnie. Ten kwas powinny brać wszystkie kobiety w wieku rozrodczym, a na trzy miesiące przed ciążą jest to obowiązek. Nadmiar witaminy A jest szkodliwy – pochodzi ona z pokarmów zwierzęcych oraz karotenów. Nadmiar witaminy A jest szkodliwy, a jej niedobór powoduje problemy z zajściem w ciążę. Witamina D jest bardzo ważna, bo odpowiada ona za mocne kości oraz tzw. gospodarkę wapniowo-fosforanową. Witamina D powstaje pod wpływem słońca oraz pochodzi z ryb. Nie powstanie w solarium, podczas opalania się pod lampami. Zasoby kwasów omega-3 także są niezbędne. Mają one wpływ na układ nerwowy oraz oczy dziecka, a co najważniejsze – wspierają układ immunologiczny. Kwasy omega 3 są obecne w rybach morskich, owocach morza, oleju lnianym. Ciąża wymaga zdrowego trybu życia, regularnych posiłków, wykonania badań krwi, suplementacji diety zwłaszcza kwasem foliowym. Przyszła mama nie powinna też palić i zażywać dużych ilości leków przeciwbólowych. Jej zdrowie ma wpływ na stan zdrowia maluszka – o tym bynajmniej nie wolno zapominać. Poza tym przyszła mama powinna przeprowadzić wszystkie badania, wyleczyć zęby, zadbać o serce i kondycję fizyczną. Podczas ciąży i po niej będzie potrzebowała mieć dużo sił. Odstawienie tabletek antykoncepcyjnych oznacza, że organizm jest gotów na ciążę, ale może ona wystąpić po trzech lub sześciu miesiącach. Picie więcej niż cztery filiżanki kawy dziennie zmniejsza szansę zajścia w ciążę aż o 25 procent, o czym wiele kobiet nie wie. Lepiej ograniczyć kawę, zastępując ją wodą mineralną i sokami tłoczonymi w domu. Napoje energetyczne, cola, słodziki również nie są zalecane przyszłej mamie. Podobnie, jak duże ilości słodyczy i spędzanie długich godzin przed telewizorem – tycie przed ciążą jest złym pomysłem, w ciąży mama i tak przytyje kilkanaście kilogramów, więc przed ciążą należy utracić zbędną wagę.

Przygotowania do zajścia w ciążę oraz macierzyństwa wymagają wysiłku. Na początku warto udać się na ginekologiczne badanie USG (na czym USG ginekologiczne polega, dowiesz się tutaj) Jeśli jednak macierzyństwo jest celem, to warto poświęcić własne kaprysy dla zdrowia malucha, który przyjdzie na świat.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *