Poziomkowe smaki

 Poziomki, jeden ze smaków lata

Poziomki zawierają cukry, białko, tłuszcze, węglowodany, błonnik, potas, żelazo, wapń, fosfor, witaminę C (pokrywają 200 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę C), prowitaminę A (karoten), witaminy B1, B2, B6, K, E oraz kwas salicylowy, antocyjany, flawonoidy i garbniki. Owoc poziomki ma właściwości przeczyszczające, niszczy kamień nazębny i wzmacnia zęby. Poziomki są pomocne w schorzeniach nerek, pęcherza, przy piasku i kamicy moczowej, w miażdżycy i reumatyzmie oraz w chorobach serca, niedobrej przemianie materii i problemach z wątrobą. Spowalniają starzenie się organizmu, ponieważ zwalczają wolne rodniki.
Liście poziomki zawierają garbniki flawonoidy, kwasy organiczne i składniki mineralne. Przetwory z poziomek pomagają wydalać z organizmu produkty przemiany materii.
Napar z liści poziomki reguluje przemianę materii, leczy miażdżycę naczyń krwionośnych i nadciśnienie, zaburzenia wątroby i śledziony oraz zaparcia. Natomiast sok z poziomek pomaga w leczeniu przeziębień i stanów podgorączkowych. Poziomki rosną w lasach, nieraz są uprawiane w przydomowych ogrodach. Rosną w Europie, Azji i Ameryce Północnej.
Zaletą poziomek jest ich niskokaloryczność, ponieważ zawierają niewiele ponad 66 kalorii w 100 gramach owocu.  Są spokrewnione z truskawkami, ale znacznie delikatniejsze i coraz bardziej popularne, aromatyczne i kojarzące się z latem, lubiane przez osoby w każdym wieku.
Najczęściej poziomki zjadane są na surowo, czasem posypane cukrem lub cukrem pudrem. Są świetnym dodatkiem do lodów i deserów, rzadziej do ciast. Można przygotować z nich kompoty i marmolady. Smakowite i zdrowe są koktajle mleczne i jogurtowe z dodatkiem poziomek. Gdy do kisielu dodamy garść świeżych i drobno pokrojonych poziomek, to zyskamy niepowtarzalny i niedrogi deser.
Zimą można cieszyć się kompotem lub dżemem poziomkowym, które przechowają w sobie chociaż odrobinę letniego smaku tych owoców.